• Tomás Luis de Victoria

Werd bekend als de voornaamste Spaanse Renaissance componist.
Hij werd geboren is Avila in 1548 en stierf in 1611. Hij bracht 20 jaar door in Rome, van zijn 17de tot zijn 37ste.
Hier leerde hij Palestrina kennen en kwam hij in contact met zangers, componisten en organisten uit heel Europa. Hij keerde terug naar Spanje, om er een rustiger leven te kunnen leiden, en vooral om er zich meer toe te kunnen leggen op zijn priesterschap. De muziek die hij schreef bestond voornamelijk uit religieuze, vocale werken, zoals missen en motetten.
Zijn naam werd ook ver-italiaanst als da Vittoria.

Het zesstemmige Requiem, zijn laatste werk, werd gepubliceerd in 1605. Het was hoogstwaarschijnlijk geschreven voor de dood van keizerin Maria, de zus van de Spaanse koning Philips II en weduwe van Miaimiliaan II van Habsburg, in 1603.

 

     

    • O Vos Omnes
      het 2e motet van deze componist dat we graag aan ons repertorium toevoegen:
      Bij het studeren van dit werkje geraakten de koorleden in discussie over de de ritmische opbouw ervan: 
      terwijl  de oorspronkelijke versie wellicht zonder maatindeling werd geschreven (of misschien niet geschreven)
      worden de moderne partituren genoteerd in 2/2 of 4/4. Terwijl uitvoering 2/2 wellicht het meest rustig en devoot klinkt ligt  de  4/4 uitvoering voor amateur zangers meer voor de hand.
      Vermits de discussie bij het verschijnen van deze post nog enigszins verder loopt laten het oordeel aan ons toekomstig publiek. We doen inmiddels ons uiterste best om het stuk, onder de deskundige leiding van  dirigent schitterend te doen klinken.Link Link naar een mooie versie op Youtube.

     

    • O Magnum Mysterium (In Die Circumcisionis Domini) 
      In 2023 ingestudeerd en op het programma van ons komende kerstconcert. Volgens de door ons gebruikte partituur is dit werk eveneens in 2/2 geschreven met overgang naar 3/4 in maat 57. Is de maatvoering de reden dat we dit werk enigszins moeilijk onder de knie kregen  ?